Morotsbröd - Recept



Här har jag försökt knåpa ihop ett recept på mitt morotsbröd. Gjorde lite som jag själv ville så allt stämmer väl inte helt på pricken. Men ungefär såhär gjorde jag.

Behövs:

5 dl mjölk

50 g jäst

0,5 dl rapsolja

2  stora finrivna morötter

1 tsk salt

2 matskedar honung

8-10  dl vetemjöl special - Fullkorn

1-2 dl rågmjöl

1 dl havregryn

Gör:

Värm mjölken till 37 grader och blanda med jästen. Tillsätt därefter olja, rivna morötter, honung och salt. Kör på med rågmjölet och havregrynen först, mata sedan degen med vetemjöl special tills den inte orkar mer. Jobba ihop och låt jäsa under duk i ca 30 minuter.

Baka ut degen och lägg i en långpanna med bakplåtspapper. Platta ut och skär i rutor, nagga sedan med en gaffel. Låt jäsa i 30 minuter och kör sen i ugnen i 15 min på 220 grader.  Skvätt lite vatten på brödet mot slutet, det ger en hårdare skorpa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0